توهین‌های هدف دار برای چیست؟

این روزها توهین به پیامبر اسلام (ص) و اتفاقات پس از آن به یکی از مهم‌ترین سوژه‌های خبری دنیا تبدیل شده است. حواشی این موضوع تا به امروز آن‌قدر زیاد بوده که به باور برخی کارشناسان چند مسئله مهم نادیده انگاشته شده  وبه نوعی از سوی رسانه‌ها و تحلیل گران مغفول مانده است. نکاتی همچون […]

این روزها توهین به پیامبر اسلام (ص) و اتفاقات پس از آن به یکی از مهم‌ترین سوژه‌های خبری دنیا تبدیل شده است. حواشی این موضوع تا به امروز آن‌قدر زیاد بوده که به باور برخی کارشناسان چند مسئله مهم نادیده انگاشته شده  وبه نوعی از سوی رسانه‌ها و تحلیل گران مغفول مانده است.

نکاتی همچون رخ دادن این اتفاقات در ماه سپتامبر وخطی که سینمای آمریکا همیشه در پی آن بوده از مهم‌ترین مسائلی محسوب می شود که به نوعی در انبوه موج‌های خبری نادیده گرفته شده و همین نادیده انگاشتن، باعث ناقص بودن تحلیل کارشناسان از این موضوع شده است.

دراین موضوع تردیدی وجود ندارد که پس از یازده سپتامبر هالیوود به عنوان یک دستگاه رسانه‌ای قوی برای هدایت افکار عمومی به سمت دلخواه غرب‌، برنامه‌ریزی مشخصی کرد. برنامه‌ریزی که در این راه دیگر رسانه ها هم با هالیوود همکاری گسترده‌ای انجام دادند.

لحظه‌ای که این اتفاق رخ داد شبکه‌های رسانه‌ای با استفاده از تاکتیک رسانه‌ای “Monopoly News ” تلاش کردند که پوشش خبری این واقعه را دراختیار خود بگیرند و به همین دلیل هم در یک حرکت حساب شده از همان آغاز، تحولات را به گونه ای پوشش دادند که اذهان عمومی به سمت اتهام زنی به مسلمانان منحرف شود. از سوی دیگر درکنار این موضوع از همان لحظه‌های آغازین، از سوی شبکه‌های سی ان ان تصاویری اغراق آمیز و هدفدار از خشونت‌های مسلمانان به نمایش گذاشته می‌شد تا اذهان عمومی آمریکا آماده هر گونه رفتار توهین آمیز علیه مسلمانان شود.

تمام این حرکات درحالی بود که آنها با پخش خبرهای گسترده تلاش می کردند تا به تک تک بینندگان به گونه‌ای القا کنند که دنیا علیه مسلمانان به پا خواسته، برای این‌کار آن‌ها با استفاده از تاکتیک “multilateral broadcast ” سیگنال‌های وسیع خبری را از آغاز تا به امروز روی ذهن‌های افکار عمومی فرستاده‌اند که تنها هدف این کار در اختیار گرفتن افکار عمومی در سیطره رسانه‌های غربی بود تا آن‌ها بتوانند به مرور مسائلی که می‌خواستند را درباره مسلمانان به جهان القا کنند.

صحبت‌های جرج بوش پس از یازده سپتامبر درباره وظیفه آمریکا برای برخورد با تروریست از سوی این شبکه با پوشش خبری گسترده‌ای همراه شد. به گونه‌ای که گویی تلاش کردند که از جرج بوش یک ناجی بسازند.

اما در میان شبکه‌های خبری تنها رسانه‌هایی نبودند که تا به امروز شخصیت مسلمانان ترور کردند، بلکه رسانه‌ای همچون هالیوود هم با ساخت فیلم‌های ضد اسلامی پس از این ماجرا به صورت یک تروریست رسانه‌ای وارد بازی یازده سپتامبر شد. یعنی هالیوود نقش تروریست رسانه‌ای را برعهده گرفت که کارش ترور شخصیت مسلمانان در فیلم‌های هالیوودی بود. به گونه‌ای که در اولین فیلم‌هایی که درباره یازده سپتامبر ساخته شد این موضوع یه عینه مشاهده می‌شد، نمونه این موضوع را می‌توان درفیلم “گزارش اقلیت ” و موج فیلم‌های بعدی دراین باره مشاهده کرد.

اما با توجه به همین سابقه بدون تردید باید «معصومیت مسلمانان» را از همین دست فیلم‌هایی دانست که در آن به صورت مستقیم به مقدسات مسلمانان توهین شده و به نوعی ادامه دهنده راه قبلی هالیوود در بحث مسلمانان است.

در یازده سپتامبر چنین فیلمی آن هم با چنین محتوایی به عرصه فیلم و سینما وارد می شود با توجه به سوابق هالیوود و سینمای غرب یک موضوع کاملا مشکوک و برانگیزاننده است که اهداف خاصی را دنبال می‌کند. باید توجه داشت که بی‌بی‌سی فارسی و برخی دیگر از رسانه‌های غربی در ادامه مسائل چند روز اخیر اقدام به پخش گزارش‌هایی کرده اند که در آن به طور مستقیم به مسلمانان به دلیل واکنش نشان دادن برای توهین به مقدساتشان حمله شده است که این موضوع در کنار توهین به مقدسات مسلمانان، نشان از مسائل پشت پرده‌ای دارد که بوی سوء استفاده از آن به مشام می‌رسد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *